2020 Szeptember havi beszámoló
Mi történt ebben a hónapban?
WebReform
Szeptember elején a vettem egy nagy levegőt, és több apróságot is megcsináltam a GyereKuckó honlapon, így már alig maradt vele munka. Az oldalt így késznek is nyilvánítottam, és kiélesítettem, persze az ügyféllel egyeztetve.
Aztán szeptember közepén kaptam egy nagy halom szöveg módosítási igényt, meg sok képet, ezeket szeptember végére lemódosítottam, kitettem.
A legfontosabb dolog, ami még hátra van:
– oldal gyorsítása
– felhasználói leírás a megrendelőnek a WP-hez
– van még pár új módosítási igény, de nem nagy dolgok
Új project - Ügyfélszerzés(?)
Az augusztusi beszámolóban ezt írtam:
“Viszont, ha ez a project (GyereKuckó) lényegében kifut – ami tényleg hamarosan bekövetkezik – akkor kell új project. Amit már nem tervezek ingyenesre, csak olcsóra. A cél, hogy egy viszonylag egyszerű, viszonylag gyorsan lenyomható megbízást kéne / kell szerezni. Ehhez a következő taktikát fogom alkalmazni:
– egy Facebook csoportba beírok majd, hogy van szabad kapacitás egy új oldalra
– ha ez nem hoz 1-2 héten belül új megbízást, akkor direkt megkereséseket kell indítani”
Szeptember első hétvégéjén beírtam egy vállalkozói FB csoportba egy rövid posztot, hogy hosszútávú együttműködésre keresek olyan partnert, akinek már van élő, működő vállalkozása, működő terméke / szolgáltatása, de szeretné az értékesítést felfuttatni, és nincs vagy rossz / régi a honlapja. Én kezdő kivitelező vagyok, így kezdő áron dolgoznék, de nem is lesz minden rögtön szép és jó és gyorsan kész. Kb. ez volt a lényeg, egy pár mondatban lerendeztem a dolgot, nem agyaltam túl.
Az elvárásom kb. annyi volt, hogy majd kapok pár like-ot, meg néhány kommentet, hogy helló, mi is ez, és minek írogatsz ide ilyeneket.
Ehhez képest: 11 privát üzenetet kaptam 9 órán belül.
Mondanom sem kell, hogy leesett az állam, és oda voltam meg vissza, hogy wáó, micsoda szuper eredmény ez, az előzetes várakozásaimhoz képest.
De nézzük kicsit részleteiben a dolgot.
Potenciálisan 2-3, talán 4 olyan érdeklődés jött be, ami olyan lehet, mint amit eredetileg kerestem. Komplexebb munkák, nagyobb lélegzetvételűek, sok kihívást tartogatnak. Még egyszer ennyi sima honlap készítős érdeklődés jött be – nyilván az olcsóság miatt. És a maradék az, ami lemorzsolódott, mert pl. már az első levélváltás után sem volt meg a kémia, vagy mert eléggé mások voltak az elképzelések.
Szeptember végi státusz:
– az egyik potenciális hosszútávú ügyfélnek adtam a honlapra egy árajánlatot, és egy együttműködési alapdokumentumot, amiben sok, az együttműködésünk szempontjából fontos infó le van írva. A leírtak elnyerték a tetszését, szóval ez már biztató.
– 2 egyszerű honlapra adtam előzetes árajánlatot – visszajelzést várok az árra, ami egyébként elég baráti, főleg, hogy két részletben kell kifizetni.
– többen már árajánlatra várnak, vagy még egyeztetés alatt van a dolog, hogy kicsit pontosítsuk az elképzeléseket, lehetőségeket.
– 3 érdeklődő már biztosan off.
1, NE CSINÁLJ ILYET! Na jó, lehet, de gondold át, találd ki, építsd fel a dolgot. Készülj fel arra, hogy keresni fognak téged, írni fognak, esetleg többen is, és hirtelen sok levélre kell válaszolnod, sok kérdést kell feldolgozni, sok potenciális igényt kell lekezelni. Ez nem is olyan könnyű hirtelen.
2, Találd ki a folyamatod. Ha beérkezik 1-5-10 db érdeklődő, mit mondasz nekik? Mi a koncepciód? Milyen tájékoztatást adsz nekik? Miben és hogyan tudsz és fogsz nekik segíteni? Legyen ezekről egy előre elkészített leírás, tájékoztató, hogy legalább az első 1-2 levelet meg tudd válaszolni viszonylag egyszerűen, viszonylag sablon szövegekkel, amiket már csak egy kicsit kell testre szabni.
3, Gondold át az erőforrásaidat. Jó, hogy bejön X db érdeklődő, de ténylegesen mennyit tudsz egyszerre kiszolgálni? Akiket nem tudsz kiszolgálni, azokkal mi lesz? Ha kvázi várólistára akarod tenni őket, arra is készülj fel kommunikációval, és lélekben is, hogy az bizony nem mindenkinek fog tetszeni.
4, Nem kell mindenkit kiszolgálni. Ha valakivel 1-2 levélváltás után nincs meg az összhang, jobb elengedni. Ne vegyél a nyakadba szánt szándékkal egy nagy nyűgöt, rossz ügyfelet.
5, Ha valakinek a kezdő, piaci ár alatti árad drága, akkor az az ügyfél nem kell neked, mert nem fog fizetni, vagy csak nagy küzdelmek árán. Akkor ő olyan mentalitású, hogy jobb, ha nem dolgozol vele együtt, vagy nem tart ott anyagilag, hogy ki tudjon fizetni téged. Arra pedig semmi szükséged.
6, Priorizálj az érdeklődők között. Amelyek értékesebb együttműködésnek tűnnek, azokat sorold előre.
Tanulságok
Az ügyfélszerzés első köre sokkal könnyebben ment, mint gondoltam korábban. Persze, amíg nincs konkrét szerződésem a 11-ből 1 ügyféllel sem, addig nem beszélhetünk érdemben ügyfélszerzésről. Minden esetre most optimista vagyok.
Ezzel együtt a szeptemberben is nagyon sokat kellett dolgoznom. Munka és család mellett még a kivitelezői üzlet beindítása igazán nagy kihívás, és elég nehez. Nehéz napi 1-2, maximum 3 órában építeni valamit.
Most érzem igazán, hogy az alkalmazotti állásom konkrétan hátráltat abban, hogy gyorsan fejlődjek a kivizelezői, szabadúszói létben. De mivel nincs megfelelő anyagi háttér hozzá, nem valós opció a felmondás és beleugrás az ismeretlenbe. Úgyhogy ez a közdelem még jó ideig velem marad.
Podcast ajánló
PODCAST
1, E-KER Vekker 25. adás: Könyvek, amelyek formáltak minket – egy igazán jó adás könyvekről, azok rövid tartalmi összefoglalásáról és tanulságokról, tippekről.
2, Vállalkozás és Pszichológia 5. adás: A valódi önbecsülés elve – engem ez a rész nagyon jókor talált meg, érdemes meghallgatni.
3, Biznisz Boyz 54. adás: Kapcsolatépítés – nekem főleg a vége felé voltak – például a hallgatói példáknál – olyan esetek, amiknél én is kicsit a homlokomra csaptam.
EXTRA : EGY ÉVES VISSZATEKINTÉS
Egy éve ilyenkor foglaltam le nagy lendülettel az első “vállalkozásom” domain címét, az animaciostudio.hu-t. Szóval, mi történt az elmúlt egy évben?
1, Rájöttem, hogy vállalkozni baromi jó dolog. Lesz… ha egyszer el tudok indulni. Ugyanis az animációs (reklám) videókkal nem jutottam messzire, mert direktben kellett volna megkeresni a hideg ügyfeleket. Ez pedig totál kezdőként nem nagyon ment, és nem is nagyon akartam erőltetni.
A webshophoz kellett volna egy erős kezdőtőke, ami nem állt rendelkezésre.
A marketing kivitelezésben pedig még sok tanulni valóm van, így nem várható hirtelen nagy ugrás.
Egy éve ilyenkor arról álmodoztam, hogy tavasszal (tehát kb. fél év elteltével) már talán fel tudok mondani a munkahelyemen, és főállású vállalkozó leszek. Ma úgy látom, hogy mostantól számítva is még vagy egy év kell, és ahhoz is nagyon meg kell húznom a következő egy évet.
Szóval ez kérem szépen egy ultra-giga maraton, aminek sosincs vége. Vagy, hát én még messze vagyok attól, először fel kéne venni a ritmust.
2, Rájöttem, hogy itt folyamatosan kell tanulnom és fejlődnöm. Ami meg egy baromi jó dolog, mert szeretek új dolgokat elsajátítani, fejlődni.
Bő egy tucat online konferencián vettem részt egy év alatt. Elvégeztem a Gyorsítósávot (bő 3 hónap), és hamarosan befejezem az UVF-et (Új Vevők Futószalagon, 4 hónap). Egy év alatt kb. 900.000 Ft-ot fektettem a tanulásba, önfejlesztésbe valamilyen formában (tréning, konferencia, könyv, stb.).
A fizetős tartalmakon kívül persze sok mindent meg lehet szerezni ingyen. Én például nagyon szeretem a különböző üzleti podcasteket, mert sok infót, tapasztalatot és inspirációt lehet belőlük meríteni.
3, A fenti szemmel látható összeg elköltött után leírom, hogy mennyi pénzt kerestem egy év alatt: 0 Ft-ot, azaz NULLA forintot.
Ez egyébként sokszor demotiváló gondolat. Hogy csak öntöm bele a pénzt, és öntöm és öntöm, de bejönni még nem jött vissza semmi.
Ezzel együtt TUDOM, hogy hamarosan elindul a szekér, mert ennek a rengeteg energiának és időnek meg KELL térülnie, és meg is fog.
Tudom, hogy ez nem az ablakon kidobott pénz, mert tudásba, önfejlesztésbe fektetek. Azt nem tudják ellopni, nem megy tönkre az esőben. Csak akkor lehet ezzel gond, ha nem használom a megszerzett tudást.
4, Tervezés nélkül nem megy. Cél, világos cél nélkül csak futsz-futsz, de nem tudod, hogy egyáltalán jó-e az irány.
Ebben nekem nagyon sokat segít a DayDesign tervező, ami egy 90 napos időszakot ölel fel. Ebben aztán napi szintre le lehet bontani 1-1 célt. Amit a tervezőbe beírok, azt nagyrészt megcsinálom. Amit meg nem írok be, azt tuti, hogy nem csinálom meg. Szóval kell egy viszonylag jól definiált cél, és kell a tervezés is. Meg a mérés, hogy hol is tartasz az úton.
Fontosnak tartom, hogy reális célokat tűzzek ki magam elé. Nem az a célom, hogy egy 30 fős ügynökséget építsek fel x év alatt. Az a célom, hogy egy év múlva annyit keressek stabilan, amivel kiválthatom a mostani munkahelyem. Ez is egy optimista, ambiciózus cél, talán túlságosan is. De belátható számomra. Kellően nagy és félelmetes, de kellően inspiráló is.
5, Egyedül szinte lehetetlen. Már a Gyorsítósáv tréning alatt is volt egy mini csipetcsapat, másik 3 srác, akikkel együtt nyomtam le a tréning anyagát. Sokszor adott motivációt a másik 3 srác mindenféle szempontból. Ők már ezt is megcsinálták. Ők már ott és ott tartanak. Ők ilyen vagy olyan problémát megoldottak. Húztak engem, amikor épp arra volt szükség. Az már csak grátisz, hogy még jó fejek is. Már nem vagyunk napi szintű kapcsolatban, de értékes kapcsolatnak tekintem mindegyiküket, és hálás vagyok nekik a sok segítségért.
Mostanában meg egyre jobban érzem, hogy kell egy mentor, vagy egy mastermind csoport, mert egyébként eléggé egyedül érzem magam a dolgaimmal, kérdéseimmel, elakadásaimmal. Ezen szeretnék változtatni a közeljövőben, de ez még a jövő zenéje.
6, Az egyik legnagyobb “igazság” az én jelenlegi helyzetemben és szintemen, amire az elmúlt hetekben jöttem rá:
MINDEN EGYES NAP TEGYÉL MEG EGY VAGY KÉT KICSIKE LÉPÉST ELŐRE, A CÉLOD FELÉ. MINDEN EGYES NAP. CSAK EGY KIS LÉPÉST. DE AZT TEDD MEG!
Ha minden egyes nap foglalkozom a vállalkozásommal, és minden egyes nap teszek egy kis lépést a célomért, akkor ha lassan is, de el fogom érni a célomat. Ha csak annyit teszek meg egy nap, hogy válaszolok két üzenetre, vagy frissítek egy honlapon 3 képgalériát, akkor is, holnap már foglalkozhatok mással. Holnap megtehetek egy másik lépést, ami megincsak előrébb visz a kiinduló ponthoz képest.
EZ A LÉNYEG. Ma is megtettem a szükséges kis lépést. Ha pedig holnap egy nagy lépést teszek meg, mert több időm lesz, és sokat tudok haladni a dolgokkal, az csak még jobb.
Megjegyzés: kell a pihenés is. Tudatosan beikatatok heti 2 estét, amikor nem foglalkozom a vállalkozással.
7, Önbizalom, hit.
Ha azt gondolod, meg tudod csinálni, vagy ha azt, hogy nem vagy képes rá – mindkét esetben igazad lesz. (Henry Ford)